zahoďte bílý cukr, slaďte jinak

V týdnu jsem dělala "zdravý" nákup, tak jsem se hned rozhodla doporučit Vám tyto sladidla. Běžně nesladíme, takže pokud nepeču, cukr tařka nevyužívám. V opačném případě se vyhýbám bílému cukru a na řadu přicházejí jiná sladidla. Stévii už znáte z dřívějšího postu, ta je spíše pro ty, co mají opravdu přísný jídelníček. O stupeň příznivější sladidla jsou například tyto:

První je fair tradový třtinový cukr Muscovado s vysokým podílem melasy. Melasa, ač se v podstatě jedná o odpad při výrobě cukru, obsahuje velké množství prospěšných látek - vitamíny A, B, D, vápník, hořčík, fosfor, železo, draslík, fosfor... Mimo to je prý velice zdraví prospěšná. Samotná melasa není chuťově nic moc, ovšem zde je její podíl nakombinován tak, že se nemusíte ničeho obávat, cukr je to velice lahodný. Jedná se o tzv. vlhký cukr, protože je nerafinovaný. Seženete jej například v DM Drogerii. Je skvělý na pečení, do teple zpracovávaných pokrmů, i nápojů.

Mimochodem, Fair Trade znamená, že při celém procesu výroby nebylo využito dětské, či nucené práce a jeho koupí přispíváte na lepší životní podmínky chudých farmářů. Tenhle cukr mi skáče do košíku sám :)

------------------------------------------------------

Druhý je agávový sirup. Sečteno, podtrženo, skládá se z 80 % agáve a zbytek je pitná voda. A vezmeme-li v potaz, že z agáve se vyrábí tequilla, nemusím nic dalšího říkat a toto sladidlo už má určitě své fanoušky. Pro ty ostatní uvádím, že sladí lépe, než běžný cukr. Stačí ho tedy zhruba o polovinu méně a kalorie už nenabíhají takovým tempem. Má nízký glykemický index a je dobrý pro diabetiky. Sladí se jím například RAW dezerty.

Ovšem v poslední době se objevují negativní ohlasy - má hodně sacharidů (určitě vybírejte ten s nižším obsahem); tvrdí se, že pravý agávový sirup rozhodně není srovnatelný s tím, co se běžně prodává; má vysoký obsah fruktózy, která je dobrá, ne však ve sladidlech a není zcela bez bílého cukru, malý podíl v něm je. Tak co myslíte, na které straně stojí marketing? 

Každopádně jsem s to, že sladit jím bude v nejhorším případě srovnatelné s běžným cukrem, avšak jak jsem uvedla, potřebujete jej méně. Navíc mám averzi vůči bílému cukru, nepoužila jsem ho ani nepamatuju. Takže jak vidíte, nezanevřela jsem na něj.

Použít se dá na vafle/palačinky, do limonád, osladíte jím pečené dortíky, zmrzlinové poháry...

------------------------------------------------------

Posledním, který tu máte, je javorový sirup. Kanadský sirup vyráběný z mízy javorů je opět dobrou náhražkou bílého rafinovaného cukru. 

Jedná se o přírodní cukr a měl by být řidší. V opačném případě je moc zahuštěný a ten raději nekupujte. Také čím světlejší, tím kvalitnější (a dražší). Javorové sirupy jsou rozděleny dle kvality od A do D s tím, že D je nejméně kvalitní a používá se například do vaření. Ten, co tu mám, je zrovna skupina A, čili světlý, jemný, lehce karamelizovaný.

Tento sirup seženete nejčastěji v obchodech se zdravou výživou a je hojně využívaný k očistným kúrám a při detoxikaci organismu. Opět má vysoký poměr sacharidů, ale připomínám, že se tu bavíme o sladidlech, čili vybíráme to nejmenší zlo.

Je vhodný na dezerty, do jogurtů, na polévání pečiva, do nápojů i při vaření.

třtinový cukr s melasou a agávový sirup

třtinový cukr s melasou a agávový sirup

javorový sirup

javorový sirup

Posted on June 1, 2014 .